18 مارس 2024- انتظار می رود جمعیت جهانی بیماران مبتلا به زخم های دیابتی تا سال 2030 بین 9.1 تا 26.1 میلیون افزایش یابد. زخم های دیابتی به شدت کیفیت زندگی بیماران را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی تحت تأثیر قرار می دهند و همچنین بار اقتصادی قابل توجهی را بر سیستم های مراقبتی تحمیل می کنند.

روش‌های فعلی درمان زخم‌های دیابتی شامل دبریدمان جراحی، درمان زخم با فشار منفی، فلپ‌های عروقی و انواع مختلف پانسمان‌های موضعی است. در میان این پانسمان ها، گزینه های رایج مورد استفاده شامل گاز، پانسمان یون فلزی، پانسمان هیدروژل و پانسمان های پلاسمای غنی از پلاکت است. با این حال، پانسمان‌های سنتی ظرفیت بارگیری و نفوذپذیری دارویی محدودی دارند و قادر به رساندن داروهای فعال به بستر زخم عمیق نیستند.

در سال‌های اخیر، میکرونیدل‌ها(میکروسوزن­ها) به دلیل مزیت‌های بارگذاری دارو/ قابلیت‌های تحویل دارو، حداقل تهاجم، راحتی و چسبندگی قوی، به کانون تحقیقاتی در مدیریت زخم تبدیل شده‌اند. این ویژگی ها به طور قابل توجهی ناراحتی بیمار را کاهش داده و انطباق را بهبود می بخشد.

میکروسوزن­ها با نفوذ به سد پوستی و ترکیب داروها، پروتئین­ها، نانوذرات و سایر عوامل درمانی، کارایی و نفوذپذیری دارورسانی از طریق پوست را افزایش می دهند و به طور موثر آنها را به بستر زخم منتقل می کنند.

در حال حاضر خلاصه ای از مقالات در مورد کاربرد میکروسوزن ها با ساختارها و مواد مختلف در زخم های دیابتی وجود ندارد. این کمبود همچنین مانع ایجاد پانسمان های میکرونیدل برای کمک به ترمیم زخم های دیابتی شده است.

به همین دلیل، گروهی از محققان چینی در یک مقاله ی مروری که در مجله چینی جراحی پلاستیک و ترمیمی منتشر شده است، مطالب موجود در مورد مواد بکار رفته در میکروسوزن ها، تکنیک ها، ساختار، طراحی، مکانیسم رهاسازی، طبقه بندی مواد تحویلی و اثرات آن ها را در مراحل مختلف التیام زخم خلاصه کردند.

نویسنده مسئول این مقاله، یوبای چن، استاد جراحی پلاستیک و ترمیمی در اولین مرکز پزشکی بیمارستان عمومی چینیPLA در پکن، توضیح داد: ترکیب ساختاری و انتخاب مواد میکرونیدل‌ها بر کارایی آن‌ها در درمان زخم‌های دیابتی تأثیر می‌گذارد.

میکروسوزن‌ها می‌توانند از طریق مکانیسم‌های مختلفی مانند فعالیت‌های ضد باکتری، ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی، کاهش‌ قند خون و رگ‌زایی در مراحل مختلف فرآیند التیام، ترمیم زخم دیابتی را تسریع کنند.

چون لیانگ، نویسنده اول این مقاله، گفت: در نتیجه، میکروسوزن‌ها سیستم‌های انتقال داروی امیدوارکننده‌ای برای درمان زخم‌های دیابتی هستند. ما امیدواریم که خلاصه ی ما برای تحقیقات بیشتر در مورد پانسمان های میکروسوزن روشنگر و آموزنده باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-03-diabetic-wound-microneedles.html